ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ

про роботу спеціальної загальноосвітньої школи № 19

В процесі реформування освітньої системи в м. Біла Церква рішенням міської ради від 16.03.1999р. № 66 та розпорядження управління освіти Київської облдержадміністрації від 24.03.1999р. № 316/6.1-4 було реорганізовано загальноосвітню школу I-II ступенів № 19 в спеціальну загальноосвітню школу для дітей з вадами розумового розвитку № 19.

Керуючись ст. 37 (п. 4) Закону України „Про освіту”, ст. 9, ст. 25, ст. 37 Закону України „Про загальну середню освіту; Законом України „Про місцеве самоврядування в Україні” та Тимчасових типових штатних нормативів денних середніх загальноосвітніх навчально-виховних закладів, виконавчий комітет міської ради затвердив штатний розпис школи.

На сьогодні в школі працює 33 педагоги, з них 29 мають вищу дефектологічну освіту, для 15 педагогів це друга вища освіта. Серед них 4 вчителя методиста, 3 старших вчителя, 14 мають вищу категорію.

В школі навчається щороку до 87 учнів. Більше 40% випускників отримали або здобувають професію в професійних училищах міста та області, а діти-сироти при Таращанській спеціальній школі. Біля 30% випускників школи мали посвідчення інваліда і більша половина з них працює техпрацівниками, двірниками, різноробочими.

Основним, органічним стержнем, основою навчальної роботи в спеціальній школі є корекційний процес. Саме корекція навчання і виховання є провідним фактором у розвитку дитини, обтяженої вадами розумового розвитку. Така дитина може бути підготовлена до суспільно-корисної праці за умови, якщо школа і сім'я зуміють виправити недоліки розумового і фізичного розвитку, активізують діяльність збережених функцій організму, сформують у неї правильне ставлення до праці та необхідний мінімум загальноосвітніх і професійно-трудових навичок. Зусилля педагогічних працівників школи зорієнтовані на максимальний розвиток загальних соціально-адаптаційних можливостей дитини, її обізнаності, практичну підготовку до основних сфер життєдіяльності в суспільстві.

В школі розроблена і успішно реалізується цільова комплексна програма „Соціально-трудова адаптація дітей з вадами розумового розвитку”, яка складається з п’яти розділів:

1. Зміцнення фізичного здоров”я.

2. Розвиток задатків, здібностей і нахилів.

3. Формування трудових навичок і вмінь.

4. Медично-психологічна корекція.

5. Соціальний захист.

Невипадково перший розділ цієї програми є „Зміцнення фізичного здоров”я”, адже всі до єдиного учні стоять на диспансерному обліку не лише в психоневрологічному диспансері, а ще й в інших фахівців.

В школі створено координаційну раду з питань охорони здоров”я, розроблено індивідуальні програми зміцнення, організовано заняття ЛФК, спортивних секцій, дієтичне харчування, обладнано тренажерну залу. В школі систематично проводяться дні здоров'я, дні бігуна, стрибуна, метальника, конкурси „Сміливі і спритні”, „Кращий футболіст”, змагання з настільного тенісу, волейболу, сітківки. Вчителями фізкультури та медичною службою школи було розроблено комплекси спеціальних фізичних вправ для зміцнення здоров'я учнів, було вивчено і узагальнено досвід вчителів з тем: „Розвиток збережених функцій організму дітей з вадами розумового розвитку”, „Організація охоронно-педагогічного режиму з аномальними дітьми в умовах ГПД”. Наші учні є активними учасниками міських і обласних змагань, організованих товариством „Інваспорт”, де здобули більше 50 призових місць, і що ще варто відзначити – неодноразово ставали переможцями з шашок, що засвідчує позитивну динаміку розвитку інтелектуальних задатків.

Щоб долати труднощі в підготовці учнів до інтеграції в суспільство, педагогам доводиться шукати нові теоретичні підходи до організації навчально-виховного процесу. Основною метою методичної роботи в закладі є створення інноваційного середовища. Воно передбачає акцентування уваги вчителів на самовихованні, саморозвитку, активній участі в роботі творчих груп, семінарах, конференціях, де головним завданням є те, щоб дитина з розумінням сприймала як життя, так і життєві складні проблеми. Педагоги школи намагаються сформувати в учнів життєву компетентність, яка передбачає:

- уміння орієнтуватись в соціальних ситуаціях;

- уміння обирати адекватні та ефективні способи вирішення життєвих завдань;

- знання своїх особистих рис, перевазі вад;

- здатність розуміти і правильно оцінювати інших людей, спроможність встановлювати з ними адекватні способи спілкування, проявляти толерантність у стосунках;

- уміння керувати собою та обставинами свого життя.

Для реалізації цих завдань в школі розроблено практично орієнтований, колективний, довготривалий, соціалізаційний проект „Я – людина”.

Проектна технологія – одна з інноваційних технологій навчання і виховання, яка забезпечує формування основних компетенцій учня.

Цей проект складається з семи розділів, які узгоджені з проектом „Національної програми виховання учнів 1-12 класів” МОН Україні. В рамках цих розділів розроблено ряд проектів, що успішно втілюються в організації навчально-виховного процесу в школі. Змістове наповнення цих проектів побудоване на основі концентризму, що відповідає меті і основним завданням проекту „Я – людина”. Власною специфікою вирізняються такі проекти: „Мій край і я”, „Діло майстра величає”, „Писанка”, „Повір у себе”, „Я вмію бути першокласником”. Про успішну реалізацію цих проектів свідчать ряд фактів.

Роботи наших учнів були представлені на міській виставці „Краса руками молодих” і були відзначені дипломом III ступеня та цінним подарунком, а в міському конкурсі „Юний будівельник” наші школярі вибороли II місце і були нагороджені безкоштовною екскурсійною поїздкою до Києва.

На протязі останній 5 років до школи приїздять гості з Німеччини, США, які з задоволенням купують роботи, виготовлені дитячими руками. В основному це вишивки, вироби з бісеру та берести. Зароблені кошти 200-300 доларів щорічно вкладаються в розвиток матеріально-технічної бази школи.

Завдяки зусиллям Білоцерківського управління освіти та науки в 2008 році був зроблений зовнішній ремонт школи, придбано комп’ютер, тренажери, щорічно додатково додаються кошти на ліки, та художню літературу.

На допомогу школі приходять спонсори. За їх кошти шкільна бібліотека поповнилась дитячою літературою, придбані телевізори, музичний центр, відремонтовано класні кімнати, оновлено меблі класів.

Реформування спеціальної школи потребує розв’язання двох основних завдань: по-перше, наблизити потрібну дитині школу до її домівки, щоб вона могла відвідувати її, живучи в сім”ї, і, по-друге, не знизити при цьому якості навчання, його корекційної спрямованості для якнайповнішого використання дитиною потенційних можливостей розвитку, отримання освіти, адаптації в суспільстві. Зрозуміло, що розв’язання цих завдань потребує виважених рішень, коштів і великої праці.

Дбаючи про своїх дітей, нація дбає про своє майбутнє – це твердження має універсальне значення у всіх суспільствах і культурах.

За сучасних умов демографічної, соціально-економічної кризи питання навчання, виховання, соціально-трудової адаптації у суспільне життя дітей із вадами психофізичного розвитку особливо актуальне.

Наша школа створена у 1999 році. Тоді до школи було зараховано 109 учнів. На сьогодні в школі навчається 86 учнів, працює 33 педагоги, з них 29 мають вищу дефектологічну освіту. Окрім цього в штаті школи є соціальний педаго, лікар, 2 медичні сестри, психолог, педагог-організатор.

Педагогами нашої школи пережиті хвилюючі хвилини – ми стали переможцями міського конкурсу „Моя учительська”, але ми згадуємо про це тому, що макет нашої учительської виготовлено дитячими руками. Приймали в цьому участь учні 5-9 класів, звичайно, під керівництвом педагогів, і часу на це потратили немало. Особливою гордістю для нас, педагогів, є роботи, виготовлені дитячими руками. В основному, це вишивки, вироби з бісеру та берести.

А ще велике моральне задоволення відчувають вчителі, коли гості, які у нас часто бувають, не завжди вірять в те, що наші учні мають діагноз – легка розумова відсталість. Вони ввічливі, комунікабельні, з задоволенням демонструють гостям свої досягнення в навчанні. І для стороннього ока залишається непомітним, що в стінах цієї школи йде справжня боротьба за життя, за щастя, розвиток кожної особистості з непростою долею. Адже не секрет, що значна частина дітей в спеціальній школі з неблагополучних сімей. Тому завдання школи є формування в дитини інших уявлень про навколишній світ. Ми вчимо їх відрізняти добро від зла, наповнюємо маленьку душу теплом, ласкою, допомагаємо знайти свою нішу в цьому непростому світі, своє щастя, не повторюючи помилок батьків. Мабуть тому на сьогоднішній день жоден учень нашої школи не стоїть на обліку в КМСН і ССН (кримінальній міліції в справах неповнолітніх та службі в справах неповнолітніх).

Мабуть саме тому випускники, які за отримали свідоцтво про закінчення нашої школи, знайшли своє місце в цьому складному світі. Біля 30% цих дітей мали посвідчення інваліда, і могли б жити за рахунок пенсії, але більша половина цих дітей працюють. Нам, педагогам, доводиться часто бачити гіркі материнські сльози – адже як правило приводять діток до нас у школу з великим страхом і німим запитанням в очах: „Чому саме моя дитина хвора?”.

Але завітайте до нас на свято останнього дзвоника і Ви станете свідками і світлих материнських сліз, теплих слів вдячності за те, що їхні діти провели в стінах нашої школи 9 років щасливого, повноцінного, цікавого життя., з численними екскурсіями, конкурсами, святами, змаганнями, акціями, де вони пізнали радість нового знання, радість досягнення успіху, задоволення похвалою Учень в нашій школі не „суб’єкт” навчання, а особистість, яку ми поважаємо і любимо такою, якою вона є.

Серед випускників трьохрічної давності є учень, який на прохання батьків був зарахований до школи з випробувальним терміном, бо мав помірну розумову відсталість і хворобу Дауна. Тепер він працює на підприємстві УТОС. Повірте, для того, щоб дитина з таким діагнозом оволоділа необхідними трудовими навичками і опанувала професію складальника, педагогам довелося пройти випробування не лише на терпіння, співчуття і милосердя, а й зайнятись самоосвітою, вивчити досвід роботи зарубіжних колег з такими дітьми, зокрема Польщі і Німеччини, адже в Україні діти з помірною розумовою відсталістю не підлягали навчанню. Між іншим на сьогодні ми вже маємо право приймати до нашої школи діток з таким діагнозом. Це право нам дає нове положення.

Більшість випускників нашої школи не мають посвідчень інваліда, та на жаль не всі можуть оволодіти робітничою професією. Такі діти влаштовуються на посади техпрацівника, двірника, різноробочого, вантажника. Але майже 40% випускників здобувають професію в професійних училищах нашого міста та області, а діти – сироти – в училищі при Таращанській спеціальній школі. Деякі випускники уже створили сім”ї, народили дітей.

Шановні колеги! Всі напевно знаєте, що при спеціальній школі № 19 з січня 2003 року працює писхолого-медико-педагогічна консультація. За роки її роботи обстежуються діти, яким рекомендоване навчання за програмою допоміжної школи . Але більше 50% цих дітей до нашої школи не прийшли. Вони сидять у вас за останніми партами, нічого не розуміючи, терплячи насмішки однокласників, а іноді і вчителів. У таких дітей з’являється стійка відраза до навчання, виникає реакція протесту в різних формах. А ми, дорослі, самостверджуємося за рахунок наших дітей, живим свою гордість струмами дитячого страху, безсилля і беззахисності. Наші діти перебувають в абсолютній залежності від дорослих – таких великих і таких розумних. Не позбавляйте таких дітей навчатися і виховуватись в комфортному середовищі, пристосованому до їхнього діагнозу. Не погрожуйте дітям з проблемами в навчанні і поведінці дев’ятнадцятою школою! Не залякуйте їхніх батьків нашою школою як виправною колонією! Януш Корчак сказав: „Дитя не дурне; дурнів серед них не більше, ніж серед дорослих. Дитя – це іноземець, і йому необхідний досвідчений гід”. Сподіваємось, що зуміли вас переконати в тому, що в школі № 19 є для хворих дітей достойні гіди – висококваліфіковані педагоги.

Кiлькiсть переглядiв: 9

Коментарi